Stress Release

Inzicht bieden in de oorzaak van de (chronische) stress die leidt tot geblokkeerde emoties.

Stress Release of Welnesskinesiologie zijn twee benamingen voor hetzelfde. Het uitgangspunt bij Stress Release is: Inzicht bieden in de oorzaak van de (chronische) stress die leidt tot geblokkeerde emoties. Doel is: De stress afvoeren om vervolgens te leren goed om te gaan met stressfactoren. Het komt er dan op aan om je lichaams-signalen, die duiden op stress-opbouw, voortaan eerder te herkennen en aan te pakken, teneinde herhaling van (chronische) stress te voorkomen. 

Symptomen

Al van voor de geboorte leert elk mens zich te schikken. We schikken ons in alles dat ons ongewild overkomt. In de baarmoeder, in onze kindertijd, als puber, als familielid, als scholier, als vriend(in), als partner, collega, ouder of oudere,... We willen immers goed zijn voor anderen, presteren, geliefd worden, authentiek zijn. Dus passen we ons aan. 
We leven met lawaai, opgelegde druk, (hypotheek) schulden, ruzies, reële of irreële angsten, trauma's, straling, vervuiling, slechte voeding, en altijd weer moeilijke keuzes moeten maken. Dat we telkens weer iets over onze grenzen gaan, merken we niet eens. We negeren de stress-symptomen van het lichaam en gaan er nog hader 'tegenaan'.

En dan, ineens lukt het  niet goed meer. Je lijkt afwezig, alles valt uit je handen, je komt steeds weer  te laat. Je  krijgt slaap- en/of eetproblemen. Je reageert geagiteerd, stelt dingen uit. Je gaat meer roken of pakt een extra glas alcohol. Je krijg hoofd- en/of rugpijn, hoge bloeddruk, allergieën. Je voelt je uitgeput. Je betrekt alles op jezelf, en reageert geagiteerd. Je zelfbeeld wordt flink lager, je krijgt negatieve gevoelens over jezelf, je gaat mensen en/of situaties ontwijken. Kortom je lijdt in je leven- maar je geeft anderen daarvan de schuld.

Leren omgaan met stress

Stress Release maakt het enerzijds mogelijk deze stress te laten afnemen door het lichaam weer in balans te brengen, en helpt ons anderzijds om duidelijkheid te scheppen over het hoe en waardoor van dit onnodig lijden. Om dit te bereiken kunnen veel verschillende technieken worden ingezet. We gebruiken elementen, onder andere, vanuit de NLP (neurolinguïstisch programmeren), uit de EFT (Emotiol Focus Therapy), EMDR (Eye Movement Desensitzation and Reprocessing), uit Touch For Health en uit de acupressuur. We gebruiken hierbij de spiertesten vanuit de kinesiologie, om het lichaam informatie te ontlokken. En we maken gebruik (combinaties) van die methoden om te leren, hoe we signalen van ons lichaam serieus kunnen nemen.

Al met al leer je hoe het  anders kan. Met de Stress Release-methode leer je om aan je eigen denken en handelen actief sturing te geven in stressvolle situaties. Je leert jezelf daarmee een passende manier van omgaan met stress, zonder roofbouw te plegen op jezelf.